Wat we doen

De Binnenstad van Gouda,
Goud onder de binnensteden!

Een schone en aantrekkelijke stad waar men zich thuis voelt, waar je elkaar kunt en wilt ontmoeten. Een Binnenstad waar de Gouwenaar trots op is en de toerist van geniet. Met steeds weer vernieuwende elementen die het DNA van Gouda versterken.

Door de marktontwikkelingen op de voet te volgen, speelt de SBG in op trends en ontwikkelingen. Dat doen we altijd met respect voor het DNA van Gouda.

De SBG heeft meerdere doelgroepen op het oog. Denk aan jonge gezinnen, de 50-plusser maar ook de toerist die meerder dagen in de binnenstad wil verblijven.

Gouda als stad om…
te wonen en te werken

De SBG zal het authentieke karakter van de Binnenstad altijd blijven bewaken, terwijl er ook ruimte moet zijn voor modernisering en innovatie. Dit is wat we daarvoor doen:

  • Verbinding maken met de inwoners van Gouda en in het bijzonder met de duizenden nieuwe inwoners die de stad de komende jaren rijker wordt. De wijken van Gouda zullen daarom meer worden betrokken bij de Binnenstad.
  • Binnenstad van Gouda profileren als vestiging voor ondernemers. (Toekomstige) ondernemers zullen zich graag willen vestigen in een sterk gebied waar zijn of haar onderneming bij aansluit.
  • Duidelijke communicatielijnen houden met de stakeholders in de binnenstad. Daardoor zullen we de komende jaren beter in staat zijn om zowel korte als lange termijn doelstellingen te realiseren die de (ondernemers van de) binnenstad ten goede komen.
  • De straten en gebieden in de binnenstad een nog duidelijker DNA te geven. Hierdoor zal elk gebied sterker worden en wordt zowel voor de consument als de onderneming de beleving versterkt. Er worden voor (toekomstige) ondernemers duidelijke vestigingskansen weergegeven en voor iedere doelgroep wordt een duidelijk aanbod gecreëerd.
  • De SBG zet zich in voor een verbreding van Gouda Modestad. Hiermee zorgen we enerzijds voor inzicht van het aanbod richting de consument en anderzijds voor aantrekkingskracht voor (toekomstige) modeondernemers.

Gouda als stad om…
te recreëren

De SGB onderkent het belang van cultuur voor onze stad. Gouda heeft een rijke culturele geschiedenis vanuit de Middeleeuwen, met belangrijke oude ambachten als plateelschilders en de Goudse pijpenindustrie. En met hoogtepunten in de architectuur. Een bruisend cultureel leven zorgt ervoor dat je wilt wonen, werken en verblijven in Gouda. Zo vormt cultuur een belangrijke economische meerwaarde voor de stad. Naast een scala aan culturele stichtingen en verenigingen kent Gouda vier culturele pijlers: Cultuurhuis Garenspinnerij, de Bibliotheek, Museum Gouda en de Goudse Schouwburg.

Op de volgende manieren zetten we nu en in de komende jaren in op het versterken van cultuur in onze binnenstad en het verbinden met de diverse branches en activiteiten:

  • Met de naam ‘Cheese Capital of the world’ verbinding maken met alle Goudse “iconen” zoals de kaas, stroopwafels, plateel, kaars en pijpen.
  • Samen met andere stakeholders – inzetten om meer bezoekers naar de binnenstad te trekken. We willen een duidelijke boodschap neerzetten bij start van het bezoek, tijdens het bezoek en het vertrek van het bezoek aan de binnenstad. Gebaseerd op het duidelijke verhaal in de vorm van een klantreis met duidelijk profiel.
  • Bezoekers dienen op gastvrije en Goudse manier vanaf de aankomst de stad te beleven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan parkeerplekken buiten de binnenstad, waar vervoersmiddelen klaar staan die de bezoekers naar de Binnenstad brengt. De klantreis zal van begin tot het eind moeten kloppen en het uitgangspunt zal zijn dat de klant na het bezoek een herhaalbezoek brengt. Door de een optimale klantreis kan zelfs het effect ontstaan dat de klant zich in Gouda zou willen huisvesten. De Binnenstad is immers een belangrijk visitekaartje van Gouda.
  • Meer focussen op moderne technieken die de bezoeker informeren, enthousiasmeren. Dit kan door middel van de argumented reality, maar ook door andere digitale bronnen aan te wenden. Sfeer en beleving zullen de bezoekers van de binnenstad van Gouda nog meer verbinden.
  • De band met de buurgemeenten in de regio versterken. Dit door onder andere een verdiepingsslag te maken met de Cheese Valley. De SBG zal meer gaan verbinden met toeristische attracties buiten Gouda en netwerkrelaties aangaan met collega-binnensteden. Door deze samenwerkingen zullen er voor elke partner nieuwe kansen zijn.

Gouda als…
groene stad

De SBG zet zich de komende jaren in voor een groener Gouda:

  • We willen dat de Binnenstad een nog prominentere rol krijgt, door bijvoorbeeld openstelling van de intieme vaarroute met als gevolg dat er meer water in de binnenstad komt. Dat draagt ook nog eens bij aan betere klimaatbeheersing en voorkomt hittestress op een natuurlijke manier. Er kan door het openstellen van de vaarroute onderzocht worden om bijvoorbeeld afval via het water te verzamelen. Hier worden al pilots mee gedaan in andere steden.
  • De SBG zal bijdragen aan een duurzame en groene binnenstad waar minder uitlaatgassen zijn, waar elektrisch rijden een onderdeel is en waar de Binnenstad zich mee kan profileren en positioneren. Daarbij hebben we oog voor het bereikbaar blijven van de binnenstad voor verschillende doelgroepen.